Marysun.

Hej medmänniska!
                                     
 
#Happichallenge dag 5
 
ENHET.
 
Ok i dag var det lite si och så med glädjen i luften. En utmaning att leta upp glädjen kan en säga!
Alla blir skakade när det kommer så nära inpå, dåden. Allt bokstavligen STANNAR, till och med tunnelbanan.
Folk är fast i stan. Infångade i ett "skräckrum" de inte kan fly ifrån, är säkert känslan. Facebookvänner öppnar upp sina dörrar för de som behöver rum för natten. . .
 
Jag fick ett sms i går em, är du ok Maria? Mina tankar virrade iväg, varför inte tänkte jag, borde jag gjort något jag missat.. Ok vad bra, kolla nyheterna kom svaret. Jag tittade, blev chockad och såklart ledsen-för de som drabbats och familjerna till dem. Jag förstår att detta sprider mycket rädsla. Det skakar om. Dessutom kan alla dramaälskare och newspapers passa på att tjäna pengar på att detta.. Och vad i allsindar var det för skottdrama på fridhemsplan? Ägde det ens rum?
Det positiva i kaos är att allt verkligen ställs på sin spets, många vaknar upp och tänker till/ känner nåt och sträcker ut en hand, öppnar sitt hjärta, öppnar sin dörr-det är ju n ö d s i t u a t i o n ! Det enar sverige. Alla sätter upp en svensk flagga och visa medkänsla. . . Kan vi då passa på att ta det e t t steg längre och fortsätta tänka till om en enad värld kanske. . .? Vidga våra hjärnor till de medmänniskor som lever med dåd och fullständig kaos dag in och dag ut- hur kan det känns- att ens aldrig se ett slut på det . Som om Stockholm alltid, varje dag skulle utsättas för detta som i går. Skulle vi då uppskatta i Sverige om andra länder brydde sig- öppnade sina hem och länder för oss. . . Jag hade uppskattat det. Oavsett vad länder och lagar väljer att besluta så är det civilsamhällets inställning, folket och medmänniskornas åsikter och goda hjärtan och gärningar som spelar störst roll i det stora.
 
Om jag i panik flydde från säg Stockholm, Sverige för att det var krigsdrabbat hade jag fått hopp tillbaka om någon öppnade sin dörr för mig tills livet hade lugnat sig lite grann...
 
Därför är jag själv familjehem åt för tillfället två människor som behövde en tillflyktsort att få landa i och få lite peace of mind. Världen kommer kanske aldrig bli fri från förtryck och krig. Vad vi väljer att göra som MEDMÄNNISKOR är dock en annan sak. Vi har gemensamt ett lika stort ansvar som rikstag, regering, kungar och presidenter  att skapa den värld vi vill ha. Det går inte att lägga ansvaret i någon annans händer och skyllla på att inget händer. Make shit happen själv! ! ! :D
 
Så det blir dgens pepp. BE the change you want to see in the world.
♥ EN VÄRLD-ETT FOLK. ♥